dinsdag 17 februari 2009

Wiki's

Wiki's lijken mij wat ingewikkelder dan Google Documents, dus echt uitgeprobeerd heb ik het nog niet wegens tijdsgebrek. Maar intern onder collega's van één of verschillende bibliotheken is dit waarschijnlijk een efficiënt werkinstrument. Op voorwaarde dat het door een zelf gekozen aantal mensen te bekijken en bewerken is.
Wat grotere bibliotheken daarmee doen naar gebruikers toe is me nog niet helemaal duidelijk. Hoe hou je immers overzicht over zoiets? Wie let nog op de kwaliteit van de berichten? Niet iets voor controlefreaks dus... Een blog heb je toch nog wat beter in de hand, dus als ik moest kiezen...
Anderzijds is een wiki tot nu toe de enige toepassing die ook gebruikers aan het woord laat en hen uitnodigt te 'participeren aan het bibgebeuren'. Klinkt mooi, maar een goed tijdschrift staat of valt ook met een actieve, kritische en bekwame redactieraad. Lijkt me bij deze geen overbodige luxe.
Zou interessant zijn om een kijkje te nemen achter de schermen van zo'n bibwiki: the do's and don'ts of wiki!

Geen opmerkingen: