zaterdag 14 maart 2009

De @-cultuur: hoe internet onze beschaving ondermijnt / Andrew Keen

Zoals beloofd een tussendoortje over Keen en zijn oorspronkelijke 'The Cult of the Amateur'. Voor meneer Keen zit de wereld eenvoudig in elkaar: je hebt de professionelen of experts en de amateurs, die hij om de haverklap 'apen' noemt. Op web 2.0 komen de experts in het gedrang door de vele apen die het web bevolken. Die zorgen voor rommel en roddel. Maar, beste meneer Keen, rommel en roddel zijn van alle tijden, 'des mensen' dus. Niemand is verplicht om die te lezen. Toegegeven, ik erger me soms ook aan de vele onbenullige bijdragen op het web, de ontelbare schrijffouten, enz. en ik kan sommige van zijn waarschuwingen ook wel begrijpen. Maar toch denk ik dat amateurs wel degelijk een belangrijke bijdrage kunnen leveren, bijvoorbeeld als 'ervaringsdeskundige'. Wat mij bij het lezen dan ook enorm stoorde, was zijn totale gebrek aan respect voor 'amateurs', zijn onverholen minachting voor al wie het niet tot expert bracht. Dat deed voor mij letterlijk het boek dicht.

Geen opmerkingen: